aktualności '12
„Jesteśmy na planie filmowym. Gramy scenę. Mówię ja, zaraz po mnie swoją kwestię ma wygłosić Szymek. A tu nic. Oglądam się, a on jęczy : „ kur… palec” . Wsadził ten palec w sęk. Jeden, jedyny sęk. Malutką dziurkę w wielkiej 3 metrowej ławce. Trzeba było przerwać zdjęcia, wykombinować piłę i pociąć ławkę”.
Tak patrona Festiwalu Aktorstwa Filmowego wspominał Cezary Harasimowicz, wieloletni przyjaciel Tadeusza Szymkowa. Wieczór poświęcony Szymkowi- jak mawiali o nim przyjaciele- przyciągnął w czwartkowy wieczór do kawiarenki Dolnośląskiego Centrum Filmowego znajomych, przyjaciół, współpracowników i miłośników talentu Tadeusza.
„Tadziu był wiecznym dzieckiem, szczerym, prawdziwym do nieprzytomności. Miał to, co kochamy my, faceci i co jest naszym marzeniem. Zazdrościliśmy mu tego. On kochał ludzi. Po prostu kochał. Normalnie ktoś, kto zachował się jak on, dostałby w ryja. A on nie dostawał, bo był w tym wszystkim bardzo szczery”. Bogusław Linda wciągnął Tadeusza w świat filmu. Razem zagrali między innymi w Seszelach, Psach i Krollu. striptizerkę. Ona wychodzi, schodzi po schodach, zaczyna się rozbierać. Potknęła się o majtki i upadła bo musiała je zdejmować przez nogi. Wtedy Tadek wyskoczył – robimy zawody kto pierwszy się rozbierze! I zrzuca łachy. Striptizerka zaczęła krzyczeć- to mój występ, to ja się mam rozbierać! On po prostu ukradł jej show.
„Wstyd było z nim chodzić po ulicy. Zaczepiał ludzi, wygłupiał się”- Grażyna Wolszczak poznała Tadeusza Szymkowa we Wrocławiu w 1978 roku, kiedy występowała we wrocławskiej pantomimie. Cezary Harasimowicz opowiada „ kiedyś wychodziła pani z banku z kopytkami a on krzyczy to niej –co to za waluta?! Taki był”.
Waldemar Błaszczyk :„ Byliśmy u Tadzia na wsi. Akurat odbywało się jakieś żydowskie wesele. Wprosiliśmy się, ot tak, po prostu. Wszyscy się świetnie bawili, ale w kącie siedział jeden człowiek. Szymek wypatrzył go, podszedł i mówi – co ty taki smutny siedzisz? Patrzy, a gościu na marynarce ma łupież i wali do niego – Kurcze , ty masz łupież! Nie martw się, załatwimy to! Wziął faceta do samochodu, pojechał do jakiejś całodobowej apteki i kupił mu szampon. A wesele było najlepsze na jakim byłem.
„Kiedyś na wesele kolegi zamówiliśmy
Kiedyś poszukiwali aktora do filmu, który jeździ konno. Zadzwonili do Tadzia, pytają czy ma takie doświadczenie, a on: wsiadam i jadę! Potem jak pojechał to pół dnia go szukal” -opowiadał Bogusław Linda.
Leszek Nowak z teatru Polskiego wspominał: „ założyliśmy drużynę piłkarską. Dwa składy 50 -latkowie i młodzież. Dostawaliśmy 18 do 4, 71 do 1. Tadziu stał na bramce. Ale jak on to robił! Odstraszał każdego przeciwnika”! Potrafił pochylić się nad każdym człowiekiem. Zebrał grupę łobuziaków jednego z wrocławskich osiedli i organizował dla nich mecze. Potem do późnej nocy rozwoził tych wszystkich chłopaków do domów. Mówili- wszyscy jesteście fajni, ale ten wysoki pan Tadek jest najfajniejszy. Kiedy dowiedzieli się, że nie żyje było im autentycznie przykro. Nie udawali”.
Robert Gonera: „Graliśmy w Teatrze Polskim Przygody Tomka Sawyer’a. Tadziu był szeryfem i nosił broń. Na jednym ze spektakli nie był w najlepszej formie, ktoś na niego doniósł do dyrektora. Dyrektor przyszedł, pogroził a Tadek wystrzelił w jego kierunku dwa magazynki mówiąc- uważaj, ostatni nabój jest ostry! Na szczęście dyrektor miał dystans do siebie i potrafił obrócić to w żart”.
Cezary Harasimowicz; „ Przez ostatnie 15 lat życia nie wypił ani kropli alkoholu. Był w tym niezwykle konsekwentny i potrafił skutecznie pomóc innym, którzy mieli taki problem”.
Janusz Zaorski:” Był entuzjastą wszystkiego. Był szalenie otwarty. Była w nim potrzeba takiego kolorowego ptaka. Nie godził się z szarzyzną PRL-u. Był w nim pewien dramat i jakaś niezgoda na taki świat ”.
Stanisław Dzierniejko:” Tadziu był po prostu dobrym człowiekiem. Szczerym i autentycznym . Byłem przy nim kiedy umierał. Już na łożu śmierci, pamiętam jak wziął telefon, sprawdzał kontakty i mówił- tego Stasinku pożegnaj, tego pożegnaj, tego też pożegnaj, i tego pożegnaj… a tego ch…. to nie żegnaj. Zawsze będzie z nami”.
Cezary Harasimowicz: „Miałem sen. W nogach mojego lózka siedzi Tadziu. Zrywam się i mówię – co ty tu kur… robisz?! Przecież ty nie żyjesz! Tadziu na to – Ja pier…. Gdzie nie przyjdę tam mówią, że nie żyję!”
Podczas wieczoru w DCF Tadeusza Szymkowa wspominali: Bogusław Linda, Cezary Harasimowicz, Janusz Zaorski, Waldemar Blaszczyk, Grazyna Wolszczak, Robert Gonera i Stanisław Dzierniejko.
Na casting do Wrocławia przyjechali z Warszawy, Wejherowa( woj.. pomorskie), Zabrza, Żor (woj. śląskie) Opola, Ostrowa Wielkopolskiego, Ścinawy, Wałbrzycha, Świdnicy, Oławy i Brzegu Dolnego!
Kilkudziesięciu młodych ludzi walczyło o miejsca na warsztatach aktorskich, które poprowadzą podczas FAF Bogusław Linda, Elżbieta Słoboda-absolwentka Actors Studio oraz aktorzy wrocławskiego Teatru Pantomimy. Komisja ( Robert Gonera, Zbigniew Szymczyk- dyr. Teatru Pantomimy, Stanisław Dzierniejko –dyr. naczelny FAF) przez kilka godzin prowadziła przesłuchania kandydatów.
„ Mam wiersz < Czy to wszystko ma sens>- mówi Gosia, studentka dziennikarstwa. O! To zacznijmy od niego, przekonajmy się czy to ma sens- zachęcał Robert Gonera”.
Monika z Zabrza(20 l.) przygotowała m.in. fragment z <Piotrusia Pana >. Szans na wersję śląską jednak nie było : „Oj teraz to już u nas nikt nie mówi po Śląsku.”
Piotr z Wrocławia(22l.) postawił na żywioł : „ Nie mam żadnych tekstów. Nie czytam książek bo to głupoty. Ostatni raz jak czytałem < O psie, który jeździł koleją> to się popłakałem. Książki to czyjeś myśli, to po co ja mam wchłaniać czyjeś myśli?”- z zapałem przekonywał komisję.
Suzana( 17 l.) jeszcze do ubiegłego roku chciała zostać prawnikiem. Ale zmieniła zdanie i teraz marzy o aktorstwie.
Podobnie Maja (20 l.) :” Ja muszę, muszę grać!- Skoro pani musi, niech pani popracuje nad przejrzystością mowy”- radził Gonera. „ A teraz proszę to wszystko powiedzieć jeszcze raz tylko tak normalnie, bez tej egzaltacji, bez ach i och(…) No i teraz super”-
Zbigniew Szymczyk nie krył zadowolenia. Jedna z kandydatek przygotowała fragment <Ożenku> Gogola. „ Świetnie, ale teraz niech pani sobie wyobrazi, że wszyscy ci kandydaci do pani ręki są trupami i leżą w prosektorium.” Zadania nie były łatwe jednak zdecydowana większość uczestników castingu znakomicie sobie z nim radziła. Robert Gonera: „Jestem bardzo zbudowany. To fajni i zdolni ludzie”. Zbigniew Szymczyk : „ Prawie nie ma tu osób przypadkowych. Są jeszcze niepewni ale zdolni. Już na tym castingu odkrywają, ze przygotowane teksty można powiedzieć zupełnie inaczej”.
Iga( 17 l.) mówi, że bardzo się bała: „ Pan Gonera wydawał się na początku groźny ale potem mnie rozśmieszał. Chyba było dobrze”. „ Komisja trochę straszna jak się wchodzi ale fajnie naprowadzają i pomagają. Powiedziałam wiersz cały czas tylko stojąc. Potem jak kopałam i boksowałam wyszedł całkiem inaczej. Było super!”- dodaje Izabela z Wrocławia.
W 5-dniowych bezpłatnych warsztatach, które się odbędą podczas Festiwalu Aktorstwa Filmowego weźmie udział ok. 40 młodych ludzi. Uczestnicy warsztatów będę mieli okazje zapoznać się z techniką jaką stosuje aktor amerykański w filmie i na scenie( zajęcia z E. Słobodą) ,ruchem na scenie i przed kamerą( aktorzy Teatru pantomimy), pracą z kamerą( B. Linda) . Najlepszy uczestnik zagra w serialu <Ojciec Mateusz> produkowanym przez firmę Baltmedia dla TVP1.
WARSZTATY AKTORSKIE DLA MŁODZIEŻY- TALENTY NA START!
Jedną z atrakcji Festiwalu Aktorstwa Filmowego będą warsztaty aktorskie dla młodzieży. Poprowadzą je Bogusław Linda, mimowie z Wrocławskiego Teatru Pantomimy oraz absolwentka prestiżowej amerykańskiej szkoły Actors Studio. Uczestnicy warsztatów będą mieli okazję m.in. poznać techniki jakie stosują w filmie i na scenie aktorzy amerykańscy. Nabór kandydatów odbędzie się 30 września w Dolnośląskim Centrum Filmowym . Najlepszy uczestnik otrzyma rolę w serialu Ojciec Mateusz produkowanym dla TVP 1 przez firmę Baltmedia Sp. z. o. o . Celem warsztatów prowadzonych przez Elżbietę Słobodę jest pokazanie na czym polega praca aktora nad rolą oraz co to jest prawda emocjonalna. Uczestnicy warsztatów będę mieli okazje zapoznać się z techniką jaką stosuje aktor amerykański w filmie i na scenie. Zajęcia ( E. Słoboda) obejmują m.in.:
- ćwiczenia relaksujące w pracy z kamerą
- świadomość ciała i jego funkcji
- gry i zabawy aktorskie
- małe improwizacje
- pracę nad monologami
- pracę nad krótkimi scenkami
Zajęcia ( aktorzy Teatru Pantomimy) obejmują m.in.:
- ruch na scenie i przed kamerą:
- gest
- mimika
- znak – estetyka ruchu
- koordynacja ruchu
- rytm
- impuls
- umowność i konwencje ruchowe (sceniczne)
- ćwiczenia ruchowe poprawiające koordynację ruchową, świadomość ciała
- transformacja tekstu na ruch, rozwijanie umiejętności formalizowania emocji -rozbudowywania ich i przetwarzania
- praktyczne zastosowanie studiowanych zagadnień w postaci scen i ćwiczeń tematycznych
- praca z rekwizytem i kostiumem
- kompozycja ruchu, identyfikacja z muzyką
Zajęcia ( Bogusław Linda) obejmują:
- gry i zabawy aktorskie
- improwizacje
- scenki aktorskie
- pracę nad tekstem
- pracę z kamerą
Casting odbędzie się 30 września 2012 w Dolnośląskim Centrum Filmowym o godz. 11.30.
Warunki uczestnictwa:
1/ wiek 17- 24 lata
3/ predyspozycje aktorskie
Na casting należy przygotować : prozę współczesną, prozę klasyczną, wiersz, co najmniej dwa zdjęcia
(sylwetki i twarzy), strój sportowy, legitymację uczniowską, studencką lub dowód osobisty.
Jury Festiwalu Aktorstwa Filmowego im. Tadeusza Szymkowa już w pełnym
skladzie!
Obradom Jurorów przewodniczyć będzie Joanna Szczepkowska- aktorka, poetka,
pisarka, felietonistka, pierwsza kobieta na stanowisku prezesa Związku
Artystów Scen Polskich,kobieta, która w dzienniku telewizyjnym ogłosiła
koniec komunizmu, kobieta, która nie bała sie wywołać skandalu w teatrze!
Wraz z Joanną Szczepkowską w Jury zasiądą:
Renata Dancewicz – jedna nie tylko z najlepszych ale i najpiękniejszych
polskich aktorek, brydżystka, ateistka i feministka!
Zbigniew Zamachowski - na koncie ma i Wiktory, i Złote Kaczki, i wiele
innych nagród za dokonania aktorskie.Śpiewa,komponuje i pisze teksty!
Wojciech Malajkat – aktor,reżyser,profesor sztuki teatralnej,własciciel kina
i restauracji,
i do tego jeszcze dyrektor teatru.Jeden z najlepszych biznesmenów wśród
artystów!
Robert Gonera – odtwórca m.in. niezapomnianej, nagrodzonej Orłem,
pierwszoplanowej
roli w filmie „Dług”.Świetny nie tylko przed kamerą ale i na teatralnej
scenie!
Sprzedaż i rezerwacja biletów na Festiwal Aktorstwa Filmowego im. Tadeusza Szymkowa
od 1 października w Dolnośląskim Centrum Filmowym we Wrocławiu ul. Piłsudskiego 64a, tel. 71 793 79 00,
DO 2. PAŹDZIERNIKA 2012 MOŻNA SKŁADAĆ FORMULARZE
APLIKACYJNE. Akredytacje będą potwierdzane drogą elektroniczną
do dnia 8.10.2012. ODBIÓR AKREDYTACJI W BIURZE FESTIWALU W DOLNOŚLĄSKIM
CENTRUM FILMOWYM WE WROCŁAWIU W DNIACH 12.10.2012, 15.10.2012 i 16.10.2012
w godz.10.00-15.00
Regulamin przyznawania akredytacji dziennikarskich.
1/ Akredytacje wydawane są aktywnym zawodowo dziennikarzom wyznaczonym przez redakcje do relacjonowania wydarzeń festiwalowych.
2/ Każdej redakcji przysługują nie więcej niż cztery akredytacje.
3/ Dziennikarze pracujący dla kilku redakcji jednocześnie mogą akredytację wyłącznie z ramienia jednej redakcji.
4/ Akredytacje dziennikarskie ( w tym fotoreporterskie i telewizyjne) są imienne i nie mogą być przekazywane innym osobom.
5/ Aplikacje akredytacyjne zamieszczone są na stronie www. festiwalaktorstwa.pl
6/ Wypełniony formularz aplikacyjny wraz ze zdjęciem paszportowym ( jpg) należy przesłać za pomocą strony festiwalu www.festiwalaktorstwa.pl
7/ Formularze aplikacyjne przyjmowane będą do dnia 2.10.2012.
8/ Akredytacje są bezpłatne. W przypadku zgubienia akredytacji, duplikat zostanie wydany po wniesieniu opłaty w wysokości 50 zł.
9/ Organizatorzy zastrzegają sobie prawo do odmowy przyznania akredytacji.
10/ Akredytacje będą potwierdzane przez organizatorów drogą mailową do dnia 08.10.2012.
11/ Odbiór akredytacji: 12.10.2012( piątek), 15.10.2012( poniedziałek) i 16.10.2012 w godzinach od 10.00- 15.00 w biurze prasowym festiwalu ( Dolnośląskie Centrum Filmowe ul. Piłsudskiego 64 a Wrocław , piętro I)
12/ Akredytacje dziennikarskie nie upoważniają do wstępu na gale rozpoczęcia i zakończenia festiwalu.
13/ Liczba akredytacji jest ograniczona.
Dodatkowe informacje.
1/ Przyznane akredytacje upoważniają do:
- wstępu na pokazy filmowe i spotkania z artystami w DCF
- wykonywania zdjęć i realizowania programów telewizyjnych na terenie DCF oraz podczas gali w Operze Wrocławskiej
- przeprowadzania wywiadów na terenie DCF oraz podczas gali w Operze Wrocławskiej
- korzystania z pomieszczeń przeznaczonych dla dziennikarzy , fotoreporterów i operatorów telewizyjnych na terenie DCF
2/ Organizatorzy festiwalu proszą o przysyłanie artykułów oraz programów radiowych i telewizyjnych dotyczących festiwalu oraz dostarczanie ich do 24 godzin po publikacji /emisji.
Festiwal Aktorstwa Filmowego im Tadeusza Szymkowa ogłasza zapisy na warsztaty aktorskie.
UWAGA CASTING!
Przyjdź na casting i weź udział w warsztatach aktorskich prowadzonych przez Bogusława Lindę!
Niedziela 30.09.2012 godz. 11.30 Dolnośląskie Centrum Filmowe we
Wrocławiu.
Jeśli masz 17-24 lata i marzysz o karierze aktorskiej nie możesz tego
przegapić!
Przygotuj:
- trzy teksty ( prozę współczesną, klasyczną i wiersz)
-co najmniej dwa zdjęcia (sylwetki i twarzy)
-strój sportowy
-legitymację uczniowską bądź studencką
Warsztaty odbędą się we Wrocławiu w dniach od 16-20.X.2012 podczas
Festiwalu Aktorstwa Filmowego
Prowadzenie;
Bogusław Linda
Elizabeth Sloboda, absolwentka naowojorskiej szkoły ACTORS STUDIO
aktorzy wrocławskiego Teatru Pantomimy
Najlepszy uczestnik warsztatów zagra w serialu „Ojciec Mateusz”
produkowanym przez spółkę Baltmedia dla TVP 1 !
ZŁOTA 15-KA INTERNAUTÓW!
Wybierz najlepszą serialową kreację aktorską spośród wszystkich naszych propozycji. Aktor/aktorka, który uzyska największą liczbę LUBIĘ TO, zostanie zwycięzcą w internetowym plebiscycie społeczności Facebooka.
Głosowanie potrwa do 15 pażdziernika. Na głosujących czekają nagrody m.in.
aparaty fotograficzne!
SERIALOWE KREACJE AKTORSKIE (kolejność alfabetyczna według nazwisk):
1. BRONISŁAW CIEŚLAK „07 zgłoś się”
2. JANUSZ GAJOS „Czterej pancerni I pies”
3. WIESŁAW GOŁAS ” Droga”
4. WIESŁAW GOŁAS „Kapitan Sowa na tropie”
5. KAZIMIERZ KACZOR „Jan Serce”
6. MAREK KONDRAT „Ekstradycja”
7.ANDRZEJ KOPICZYŃSKI „Czterdziestolatek”
8. IRENA KWIATKOWSKA „Wojna domowa”
9.STANISŁAW MIKULSKI „Stawka większa niż życie”
10. LEONARD PIETRASZAK „Czarne chmury”
11. JERZY RADZIWIŁOWICZ „Glina”
12.KRZYSZTOF STROIŃSKI „Daleko od szosy”
13.ALEKSANDRA ŚLĄSKA „Królowa Bona”
14.ROMAN WILHELMI „Alternatywy 4″
15.ROMAN WILHELMI „Kariera Nikodema Dyzmy”
Wejdź na Facebooka i głosuj!
ZOSTAŃ GWIAZDĄ FESTIWALU KREACJI AKTORSKIEJ!
Przyślij do nas film krótkometrażowy( maks.15 minut), w którym
zaprezentujesz swój potencjał, zdolności aktorskie, charyzmę i osobowość!
Czekamy na Wasze filmy -stworzone bez żadnego budżetu, rejestrowane przy
pomocy telefonów komórkowych czy najprostszych kamer!
Jedną z atrakcji Festiwalu Aktorstwa Filmowego będą warsztaty aktorskie dla młodzieży. Poprowadzą je Bogusław Linda, mimowie z Wrocławskiego Teatru Pantomimy oraz pedagog z prestiżowej amerykańskiej szkoły Actors Studio. Uczestnicy warsztatów będą mieli okazję m.in. poznać techniki jakie stosują w filmie i na scenie aktorzy amerykańscy. Nabór kandydatów odbędzie się na przełomie września i października- szczegółów szukajcie na stronie festiwalu. Najlepszy uczestnik otrzymanagrodę specjalną!
Celem warsztatów jest przedstawienie na czym polega praca aktora nad rolą oraz co to jest prawda emocjonalna. Uczestnicy warsztatów będę mieli okazje zapoznać się z techniką jaką stosuje aktor amerykański w filmie i na scenie.
Zajęcia obejmują m.in.:
- ćwiczenia relaksujące w pracy z kamerą
- świadomość ciała i jego funkcji
- interakcje
- gry i zabawy aktorskie
- małe improwizacje
- pracę nad monologami
- pracę nad krótkimi scenkami
Rozmowa z Elżbietą Słobodą
- Jak trafiła Pani do Actors Studio?
- Zmiany w moim życiu skierowały moje kroki do Nowego Jorku. A kiedy się tam znalazłam musiałam przynajmniej
spróbować spełnić marzenie – znaleźć się w Actors Studio. Odszukałam je, złożyłam aplikacje, zdałam egzaminy i
zostałam szczęśliwie wybrana spośród trzech tysięcy kandydatów. O Actors Studio marzyłam już jako nastolatka. Wtedy
Studio było na topie – spod ręki Lee Strasberga wyszedł Marlon Brando i James Dean, uczyła się tam również Marylin
Monroe… Nie sądziłam wówczas że te marzenia się spełnią, że 20 lat później stanę na deskach Actors Studio i zagram.
Udało się.
- Teraz też wielu młodych ludzi marzy o Actors Studio. Warsztaty, którepoprowadzi Pani we Wrocławiu, podczas
Festiwalu Aktorstwa Filmowego, będą dla nich wyjątkową okazją do poznania choć części tajników nauczania w AS.
Jakie są różnice w kształceniu młodych aktorów w szkołach w Polsce i Stanach Zjednoczonych?
- Nie bardzo umiem powiedzieć jaką techniką w tej chwili kształci się aktorów w Polsce – nie chcę budować swojej opinii
na przypuszczeniach.. Ja wykładam w Warszawskiej Szkole Filmowej tzw. metodę wg Stanisławskiego. Mogę powiedzieć
tylko tyle, że w Stanach jest wiele różnych szkół – HB Studio, Columbia University, New York University, California
University- ale w Actors Studio, gdzie się kształciłam, przede wszystkim pracuje się na pamięci emocjonalnej i bardzo
szczegółowo przygotowuje rys psychologiczny postaci.
- Co to znaczy? Czy aktorzy są dzięki temu bardziej wiarygodni, prawdziwi?
-Według mojej opinii tak! To, co jednego aktora odróżnia od drugiego, to sposób w jaki pracuje nad budowaniem postaci
i to wpływa na to, jaki jest na scenie. To, co odróżnia jednego aktora od drugiego to nie technika grania – aktor po prostu
jest prawdziwy albo nie jest, wciąga nas w swój świat albo nie, wierzymy mu albo nie.
-Jakie cechy najbardziej ceni Pani w aktorze i co znaczy: być dobrym aktorem?
- Dobry aktor to profesjonalista, posiadający dobry warsztat, osobowość i pasje.
-A którą z kreacji aktorskich uważa Pani za najwybitniejszą?
-To nie jest proste pytanie, bo bardzo trudno oddzielić aktora od całego filmu. Najczęściej wybitne filmy zawierają
wybitne kreacje aktorskie- prościej mówić o wybitnych aktorach i ich kreacjach.
-Zatem których aktorów ceni Pani najbardziej i dlaczego?
-No dobrze, na wstępie zaznaczę, ze ja jestem fanatyczką metody (śmiech). Przyznaję, że 6 lat spędzonych w Nowym
Jorku zmieniły moje spojrzenie na aktorstwo. Miałam szczęście uczestniczyć w seminariach z wybitnymi aktorami
amerykańskimi i brytyjskimi, chodziłam na sesje do Actors Studio gdzie przysłuchiwałam się dyskusjom takich aktorów,
jak Harvey Keitel, Al Pacino, Lee Grant czy Helen Burstein. Dyskusje dotyczyły m.in. psychologicznego gestu, tego,
co charakteryzuje prywatny moment, opowiadali o tym, kto jest ich wzorem itd…. Robię bardzo długi wstęp po to by
powiedzieć, że mój wybór wiąże się z tymi wszystkimi doświadczeniami i dlatego za najwybitniejszych aktorów XX wieku
uważam Marlona Brando, Jamesa Deana, Jacka Nicholsona. Myślę, że nikt już nie zagra tak Stanley’a Kowalskiego
w „Tramwaju zwanym pożądaniem” czy McMurphy’ego w ” Locie nad Kukułczym gniazdem”. Dla mnie fenomenalnym
aktorem jest Al Pacino – większość jego ról to role wybitne- czy Robert De Niro choćby w „Przebudzeniach”
czy „Wściekłym Byku” a przede wszystkim w „Taksówkarzu”. Kolejna wybitna kreacja to choćby Philip Seymour Hoffman
w filmie „Capote” czy Ben Kingsley, Benicio del Toro- mój Boże! – nie jestem w stanie ich wszystkich wymienić! Jeśli
chodzi o Polskę, najwybitniejszym aktorem był niewątpliwie Zbigniew Cybulski – on był najbliżej metody- jak również
Tadeusz Łomnicki… Bardzo lubiłam Jerzego Bińczyckiego… Ze współczesnych aktorów niezwykle cenię pana Janusz
Gajosa. Tego nie da się powiedzieć jednym zdaniem, lista jest zbyt długa a jeszcze przecież są panie takie jak: Meryl
Streep, Susan Sarandon, Kathy Bates itd…
- A dlaczego tak trudno polskim aktorom przebić się na amerykańskim rynku?
-Jest to głównie sprawa języka, a dokładniej akcentu, który jest trudny do zniwelowania. To wymaga dużo pracy więc
wybiera się kogoś, kto nie ma z tym problemu. Oczywiście są role, które wymagają obcego akcentu, ale jest ich mało.
- Kiedy znów zobaczymy Panią w polskim filmie bądź serialu? Widzowie pamiętają Panią dobrze z serialu „I kto tu
rządzi” , w którym zagrała Pani z Małgorzatą Foremniak i Bogusławem Lindą …
- Czekam na ciekawe propozycje, które niestety nie zdarzają się aż tak często. W tak zwanym międzyczasie prowadzę
warsztaty w Polsce, ale nie tylko. Otrzymałam ponownie propozycję prowadzenia warsztatów w Dubaju i Indiach. Na co
dzień uczę w Warszawskiej Szkole Filmowej.